Stress en Burn Out -Coach

Stress en Burn Out Coach Thuisstudie

Een miljoen Nederlanders en Belgen ervaren in meer of mindere mate dat ze 'Op' zijn. Ze rapporten hun burn-out klachten. Moe zijn ze, ze voelen zich uitgeput. De prestaties verminderen, ze voelen emotionele afstand en vervreemding van werkzaamheden, collega's en het bedrijf waar ze werken. mensen voelen zich fysiek, emotioneel en spiritueel op.

Deze opleiding gaat in op alle aspecten van stress en burn-out. Wanneer heeft u gezonde stress, bijvoorbeeld voor een belangrijk examen, wanneer ongezonde stress? Wat is het verschil tussen overspannenheid en burn-out? En belangrijker, hoe herkent u de symptomen?

Voor stress bestaan verschillende definities. Stress kan gaan om iets wat in de omgeving gebeurt of het gevolg zijn van de manier waarop iemand met zijn omgeving omgaat. In dat laatste geval is een gebeurtenis stressvol als iemand dat ook zo ervaart. Het kan ook een lichamelijk reactie zijn op een stresservaring.

Wie geneigd is om meteen te handelen in stressvolle situaties, kan ontmoedigd raken wanneer ene situatie gewoon niet controleerbaar is. Omgekeerd kan iemand die verstil en passief is, uit het lood geslagen raken van een situatie die met actie gemakkelijk omkeerbar is. Neurotische en zelfvertrouwen zijn persoonlijkheidseigenschappen die iemands stressgevoeligheid beïnvloeden. Deels is dit erfelijk bepaald, wat ook verklaart dat mensen van nature verschillen in de mate waarin ze gevoelig zijn voor stress. Ook jeugdervaringen hebben hier invloed op.

Dit alles gaan we u leren in de Burn-Out Coaching Thuis opleiding.


Wil je ook mensen in de praktijk gaan helpen? Omgaan met Stress of Burn-out. Met deze Thuisopleiding Word je Burn-out Coach. SSMHG copyright©
Wil je ook mensen in de praktijk gaan helpen? Omgaan met Stress of Burn-out. Met deze Thuisopleiding Word je Burn-out Coach. SSMHG copyright©

Symptomen van stress

Gedrag en Emotioneel

  • Afzondering, minder deelnemen aan sociale activiteiten
  • Agressieve gedachten
  • Besluiteloosheid
  • Conflicten met partner of gezin
  • Defensief gedrag
  • Depressie
  • Te veel alcohol gebruiken
  • Roken
  • Geprikkeld zijn
  • Gillen
  • Hyperactiviteit
  • Steeds meer prikkels zoeken, gevaarlijke hobby's
  • Klagen
  • Kritiek op anderen, cynisme
  • Minder intiatief nemen
  • Nagelbijten
  • ongerustheid
  • Ontkenning
  • Paniek
  • Prettige ervaringen niet waarderen
  • Tandenknarsen
  • Schrokkend eten
  • Stemmingswisselingen
  • Verwijten maken aan anderen
  • Wantrouwen, achterdocht
  • Woede en vijandigheid
  • Zelfmoordgedachten

Geestelijk symptomen van stress:

  • Afgenomen creativiteit
  • Concentratieverlies
  • Geen aandacht voor details
  • Meer op verleden dan op toekomst gericht
  • Preoccupatie
  • Gering bewustzijn van externe prikkels
  • Vergeetachtigheid
  • Verminderd, fantasieleven

Lichamelijke symptomen van stress:

  • Eetstoornissen
  • Beven of trillen, duizelingen
  • Chronische vermoeidheid en gevoel van uitputting
  • Constipatie
  • Diarree
  • Droge mond
  • Hoofd, nek en rugklachten
  • Gespannen spieren
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Hyperactiviteit
  • Hyperventilatie
  • Indigestie, maagklachten
  • Jeukende schedl
  • Koude klamme huid
  • Kramp in handen of voeten
  • Misselijkheid, braken
  • Niezen 
  • Slaapproblemen
  • Te veel eten
  • Meer plassen
  • Transpirerende handpalmen
  • Uitslag
  • Minder plassen
  • Transpirerende handpalmen
  • Uitslag
  • Minder zin in seks
  • Verstoorde motorische vaardigheden
  • Verhoogd cholesterol
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verwijde pupillen

Inschrijven Stress en Burn-out Coach Thuisopleiding ROSS

Prijs Download Versie 345,- euro

Prijs Verzonden Papieren Versie 425,- euro

De cijfers liegen er niet om. Een recent onderzoek van TNO in opdracht van de overheid, liet zien dat stress beroepsziekte nummer 1 is geworden. 36% van het werk gerelateerde verzuim ontstaat door werkstress. Een miljoen Nederlanders ervaren in meer of mindere mate dat ze 'op' zijn. Ze rapporteren burn-outklachten. Moe zijn ze, ze voelen zich uitgeput. De prestaties verminderen, ze voelen emotionele afstand en vervreemding van werkzaamheden, collega's en het bedrijf waar ze werken. Mensen voelen zich fysiek, emotioneel en spiritueel op.

Deze opleiding gaat in op alle aspecten van stress en burn-out. Wanneer heeft u gezonde stress, bijvoorbeeld voor een belangrijk examen, wanneer ongezonde stress? Wat is het verschil tussen overspannenheid en burn-out? En belangrijker, hoe herkent u de symptomen? 

12 Fasen van Burnout:

  1. De dwang om zichzelf te bewijzen
  2. Harder werken
  3. Eigen behoften negeren
  4. Verplaatsing van conflicten
  5. Herzien van eigen waarden
  6. Ontkennen van problemen
  7. Terugtrekken
  8. Hun gedrag verandert
  9. Depersonalisatie
  10. Innerlijke leegte
  11. Depressie
  12. Het burn-outsyndroom

Risicofactoren die samenhangen met burn-out

Negatieve aspecten van een functie in deze lijst een aantal veel voorkomende risicofactoren zien die samenhangen met een burn-out.

  • Te druk zijn, te veel werk, vervelling
  • Conflicten op het werk
  • Te weinig hulpbronnen
  • Gebrek aan input of feedback
  • Onzekerheid over de baan
  • Inzet en beloning niet in balans
  • Minder salaris door te lange inwerktijd

Werkgerelateerde aspecten

  • Strenge hiërarchie
  • Te weinig mensen voor te veel werk
  • Hoge eisen, hoge verwachtingen
  • Aantal jaren dienstverband

Organisatie

  • Voortdurende wisselingen van management
  • Reorganisaties

Demografisch

  • Jongvolwassenen
  • Alleenstaande ouders

Persoonlijkheid

  • Weinig veerkracht
  • Weinig zelfvertrouwen

Houding ten aanzien van het werk

  • Onrealistische hoge verwachtingen
  • Financiele verwachtingen, benodigd salaris
Meer rust creëren in het hoofd. Het ont stressen van onze drukke maatschappij. Maar hoe ga ik ermee om?
Meer rust creëren in het hoofd. Het ont stressen van onze drukke maatschappij. Maar hoe ga ik ermee om?

Vroege waarschuwingssignalen van burn-out

-Slecht slapen en vroeg wakker worden

-Snel moe na een geringe inspanning

-Een gevoel van opgejaagdheid, gespannen zijn, een kort lontje hebben, afgewisseld met apathie en lusteloosheid

-Krampachtig proberen de dingen onder controle te houden

-Emotionaliteit, labiel zijn, snelle stemmingswisselingen van huilerig naar geïrriteerd

-Het gevoel er niets meer bij te kunnen hebben

-Innerlijke leegte ervaren, zich verdoofd voelen

-Met tegenzin naar het werk gaan

-Concentratieproblemen, dingen niet terug kunnen vinden, vergeetachtigheid

-Maar een ding tegelijk kunnen doen

-Veel tobben en piekeren

-Toename van lichamelijke klachten (pijn in gewrichten, spierpijn, verkoudheid, griep)

-Verslavingsgedrag (meer drinken, eten, kalmerende middelen gebruiken)

Wees de eerste om het nieuwste te lezen!