Uitleg Burn-out

Als je te lang last hebt van stress en je lijf zich niet kan herstellen van stress, kun je een burn-out krijgen. Je 'reserves' zijn dan op en je lichaam en geest zijn uitgeput. Een burn-out heeft vaak met het werk te maken, maar dat hoeft niet perse. Het kan ook gebeuren bij andere aanhoudende stress.

Wat zijn de klachten van een burn-out?

Vooral lichamelijke moeheid: een uitgeput gevoel.

En geestelijke moeheid: moeite uw aandacht erbij te houden (concentreren) en/of dingen te onthouden (geheugen);

  • onrustig slapen.
  • prikkelbaar zijn (snel boos of geïrriteerd)
  • niet tegen drukte of lawaai kunnen.
  • gemakkelijk huilen

Wat doet een Burn-out Coach bij een burn-out?

De Coach focust zich dus vooral op het analyseren en het veranderen van jouw gedachten en overtuigingen. Een multidisciplinaire aanpak gaat niet alleen uit van het cognitieve deel, maar besteedt ook aandacht aan je herstel en de re-integratie. Het cognitieve deel is belangrijk, maar niet voldoende.

Wat moet je doen als je een burn-out heb?

Maar wat helpt dan wel? Als eerste maatregelen kun je het beste proberen de situatie te accepteren, rust in je leven te creëren, veel te slapen, regelmatig te leven, met mate te bewegen en ontspanningsoefeningen te doen. Zoals Chakra Yoga.

Kan een burn-out vanzelf overgaan?

Een burn-out gaat niet vanzelf over. Vaak is professionele hulp noodzakelijk. Zoek tijdig hulp anders kunnen klachten verergeren.

Hoe lang duurt het herstel van een burn-out?

Burn-out duurt het langst van alle werk gerelateerde psychische klachten. Opvallend is ook de grote spreiding in duur van burn-out: van drie maanden tot meer dan een jaar. Waarom duurt het herstel soms zo lang? Patiënten ogen niet ziek, maar kunnen maanden, soms jaren niet normaal functioneren.

Heb ik een burn-out of overspannen?

Het verschil tussen overspannen zijn en een burn-out hebben, is dat overspannenheid omkeerbaar is. Dat betekent dat als je de oorzaak van de stress wegneemt, je snel weer herstelt. Dit geldt niet voor een burn-out. Iemand met een burn-out moet doorgaans een lange tijd stoppen met werken om volledig te herstellen.

Hoe herstellen van een burn-out?

Met volgende tips kan je zelf meewerken aan je herstel.

  • Kies voor jezelf. Je hebt veel te lang je eigen behoeften genegeerd. .
  • Aanvaard hulp. De steun van je partner, gezin en vrienden zijn belangrijk als je een burn-out hebt. 
  • Bouw energie op. ...
  • Beweeg. ...
  • Eet gezond. ...
  • Ontspan. ...
  • Rust en slaap. ...
  • Pieker minder.

Maar dit alles leer je punt voor punt in de opleiding Stress en Burn-out.

Inschrijflink voor de gehele opleiding. Na de opleiding kunt u zelf cliënten begeleiden met een Burn-Out en kunt u zelf een praktijk beginnen. 

Link: https://www.ross-studies.nl/stress-burnout-coach/ 

Ben je bang voor een burn-out? Het lukt je niet meer om, zowel op je werk als privé, alle ballen in de lucht te houden. Door chronische stress en druk dreig je burned-out te raken. Denk je dat een burn-out jou niet zo snel zou overkomen? Heel eerlijk, als je dit leest ben je misschien al op weg hiernaartoe.

We adviseren je dan ook om hier nu iets mee te doen. Want vaak wordt dit niet vanzelf beter; het zal juist langer duren voordat je je weer 'jezelf' of sterker voelt. Wij helpen je hierbij met de best passende hulp en informatie. Lees hier wat een burn-out precies is, hoe je het kunt herkennen en welke behandeling voor jou het beste is.

Een burn-out is het eindstadium van een langdurige periode van stress en (over)spanning. Hierdoor krijg je last van zowel lichamelijke als geestelijke uitputting. Je voelt je letterlijk 'opgebrand'.

Een burn-out krijg je niet alleen door werkstress, maar ontstaat ook door spanningen in de privésfeer. Vaak is het de combinatie van die twee dat je te veel wordt. Niet alleen volwassenen kunnen een burn-out krijgen, maar jongeren ook.

Bij een burn-out zijn vaak zowel je fysieke als mentale energiereserves volledig 'opgebrand'. Je merkt dat je in het begin hier vaak nog wel mee om kunt gaan. Je werkt bijvoorbeeld door de vermoeidheid heen. Na een tijdje lukt dat echter niet meer en zijn zelfs de meest alledaagse taken een immense opgave. Als je dit ervaart maar hier niks mee doet, dan verandert jouw situatie ook niet. Dit is ook moeilijk.

Heb jij geen last van overbelasting, maar word je juist onder belast, maar ervaar je wel dezelfde soort klachten als bij een burn-out? Misschien herken jij jezelf in het beeld van een bore-out.


Burn-out door werk

Een burn-out wordt vaak vooral geassocieerd met werkstress. De constante druk die je ervaart over een langere periode op je werk wordt je op een gegeven moment te veel. Doordat je er op dat moment niet meer goed mee om kunt gaan, beland je in een negatieve spiraal. Als dit te lang duurt dan raak je 'burned-out'.

Burn-out door perfectionisme

Verschillende persoonlijke eigenschappen die je hebt dragen ook bij aan het ontwikkelen van een burn-out. Ben je bijvoorbeeld erg perfectionistisch en/of sub-assertief? Dan is het risico op een burn-out hoger. Het kost je namelijk veel energie om deze eigenschappen in stand te houden en om jouw standaarden na te leven.

Andere redenen van een burn-out

Behalve werkstress en perfectionisme zijn er ook andere bronnen van overbelasting: leefomstandigheden, persoonlijke eigenschappen en je omgeving. Ook overmatige fysieke inspanning, sociale problemen, chronische ziekte, onzekerheid en een negatief zelfbeeld zijn oorzaken van een burn-out. Vaak is er niet één aanwijsbare reden, maar zorgen de duur en opstapeling van jouw omstandigheden ervoor dat je 'burned-out' raakt.

Wees de eerste om het nieuwste te lezen!